04 March, 2011

Pesta Ponggal??

Posted by Ayu Amir at 4.3.11
 
  • kolum berbentuk burung merak
Pernah dengar tak pasal Pesta Ponggal?. Orang India biasanya akan membuat kolum yang berwarna-warni dan menghiasnya dengan lampu yang banyak. Tujuannya? Kalau tak silap Pesta Ponggal ni merupakan pesta di mana kaum India akan membaling serbuk pewarna kepada orang lain. Betul ke?. Kena rujuk pakar sejarah ni. hehehe.

Kelab kebudayaan di bawah bimbingan Miss Froggy mengadakan pameran membuat kolum. Ideanya daripada guru kebudayaan sesi pagi, Madam Savitri. Tak ramai yang menyertainya sebab kekangan ruang di dewan belakang. Jadi, yang cantik-cantik sahaja yang terpilih untuk dipamerkan untuk tatapan pelajar dan guru-guru lain. Kreatif juga la pelajar-pelajar Convent Peel Road ni. Tak sangka masing-masing berbakat menghasilkan kolum yang cantik dan menarik.

  • kolum daripada hampas kelapa
Lagipun, pelajar-pelajar ni memang suka aktiviti seperti ni. Hilangkan tension belajar katanya. hahahahaha. Macam-macam ragam la pelajar sekarang. Objektif penganjuran pertandingan tercapai sebab pelajar dapat mengetahui cara menghasilkan kolum dan semangat bekerjasama terbentuk di kalangan mereka. Alhamdulilah. Tahun depan kita buat pertandingan lain yang lebih menarik dan menghiburkan pula. 


0 comments:

 

MISS FROGGY Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez